Agytorna, hasznos játékok otthonra

Szerző: WEBBeteg - Faar Ida, újságíró

A kényszerű otthonlét napjait éljük - de tehetünk azért, hogy ezeket a napokat és a keletkező szabadidőt - értékes tartalommal töltsük meg. Az internetezés vagy a tévézés helyett vagy mellett - akár egyedül, akár többedmagunkkal élünk - olyan figyelemlekötő vagy -elterelő tevékenységet kell találnunk, ami a hasznunkra lehet. Ennek egyik módja lehet a játék.

A játék végigkíséri az ember egész életét – önfeledt, kényszer nélküli, szabadon választott tevékenység, amelynek varázsa magával ragad minden korosztályt. Oldja a feszültséget, örömforrás, fejleszti a személyiséget, tanít, képességeket fejleszt, javítja a csoportszellemet, érzelmeket generál, oldja a gátlásokat. A játékra való igény velünk született és mindannyiunk belső szükséglete.

Játékok gyerekeknek

Ha otthon vannak a gyerekek és a szülők, adott a lehetősége a játszva tanulásra, a gyerekek játékos fejlesztésére.

Mozgásfejlesztő játékok

Kisebbeknek:

  • Akadálypálya: a gyerekek mozgásigényének kielégítése céljából „építsünk” a könnyen mozdítható bútorokból olyan akadálypályát, ami lehetővé teszi a kúszást, mászást, lépcsőzést, egyensúlyozást.
  • Szemezgessünk: keverjünk össze különböző dolgokat – például babot- gombokkal – a feladat: ezek szétválogatása.
  • Nyomdázzunk: faragjunk ki közösen burgonyából, vöröshagymából formákat, majd mártsuk festékbe és nyomdázzunk vele.
  • Origamizzunk
  • Építkezzünk: Építsünk kártyalapokból minél magasabb tornyot. Az nyer, akinek a legmagasabb a tornya.

Nagyobbaknak:

  • Rajzoljunk lábbal: csak egy papírlap és toll kell hozzá, és annak meghatározása, hogy mi legyen a rajzon.
  • Kiegészítős játék: készítsünk rajzokat – hiányos vonalvezetéssel. A feladat ezek kiegészítése.
  • Mozgáskoordinációs játék: A gyerekekkel álljunk körbe, terpeszállásban úgy, hogy a lábunk összeérjen. A feladat, hogy két egymás mellett álló ember összeérő lábát egyszerre kezdje el megemelni. Fontos, hogy figyeljenek egymásra, és ne csússzon szét a lábfejük. A kör így indul el az egyik irányba, ezt kell a többieknek követniük. A tempón, ha jól megy, idővel lehet gyorsítani is. Lehet nehezíteni is azzal, hogy közben a kezekben, ellenkező irányban, körbemegy egy kislabda is.

Térbeli, időbeli tájékozódás fejlesztése

  • Rajzoltassunk úgy a gyerekekkel, hogy pontosan határozzuk meg, mi hova kerüljön a rajzon: például a fa a lap jobb szélén legyen, balról mellette virág nyíljon, a virág fölött lepke szálljon stb.

Játékok minden korosztálynak

A figyelem és az emlékezet fejlesztése

  • Kakukktojás játékok: azaz mi nem illik a sorba? Soroljunk fel egymással összefüggő dolgokat – köztük egy kakukktojással. Ha a játékos kitalálja, ő adhat fel feladványt.
  • "Mi változott?" játékok: Helyezzünk el az asztalra 10 tárgyat (könyv, tolltartó, stb. – mindennapi használati tárgyakat). Aki játszik, alaposan figyelje meg őket, majd menjen ki a szobából. A bent maradók változtassák meg a tárgyak helyét vagy összetételét (vagy mindkettőt). A játékosnak ki kell találnia, mi változott. Ha sikerül, ő választhatja ki a következő játékost, ha nem, megint neki kell kitalálnia.
  • Szólánc: klasszikus szójáték. A szó utolsó betűjével mondunk új szót (ablak karalábéétterem). A feladat nehezíthető azzal, hogy a szavak egymással összefüggő témából származzanak (pl.: málnaalmaananászszőlő). Játszható szótagokkal is.
  • Csak a végét!: a játékban résztvevők első tagja mond egy összetett szót. A másodiknak egy olyan összetett szót kell mondania, amelynek az első tagja azonos az előző szó utolsó tagjával, pl. vaskapu – kapufa – fapapucs). Lehet írásban, időre is játszani. Jól fejleszti a gondolkodást.
  • Mondatbővítő játék: minden résztvevő hozzá tesz a mondathoz egy-egy új szót úgy, hogy a már előtte elhangzottakat is megismétli sorban egymás után.
  • Folytasd a sort!: A kezdő játékos elindít egy sort, ezt kell folytatni. Például (gyümölcsök): banán, narancs, alma... Mindenkinek egy új szót kell hozzátenni, minél gyorsabban, aki sokáig gondolkodik, vagy már hallott szót mond, kiesik a játékból. Tippek a játék során használható gyűjtőfogalmakra: állat, háziállat, vadállat, gyümölcs, zöldség, szerszám, jármű, játék, élelmiszer, bútor, rovar, bolygó, hangszer, foglalkozás, színek, virág, tantárgy, tulajdonság, sportág, ékszerek, növények.
  • Szótagkereső: írjunk fel papírcsíkra minél hosszabb szavakat, majd vágjuk szótagokra. Keverjük össze és az összekevert szótagokból a játékossal rakassuk ki azokat. (Egyszerre 2-3 szó szótagjai legyenek elkeverve. Segítsünk azzal, hogy a keresett szóval kapcsolatosan a játékos kérdéseire válaszolunk).
  • Fordulatos mesék: a játékos rögtönözve mesélni kezd egy történetet. A többiek a mese közben időnként szavakat mondanak a mesélőnek, amit be kell illesztenie a következő mondatba úgy, hogy a történet továbbra is összefüggő és értelmes maradjon.
  • Pletyka: az első játékos elindít egy mondatot és azt a mellette ülő fülébe súgja. Ő amilyen gyorsan csak tudja, továbbadja, amit hallott, és így terjed a "hír" tovább. A sorban utolsó játékost megkérjük, hogy hangosan mondja el, mi jutott el hozzá.
  • Memóriajáték: Lefordított képpárokkal kell játszani. A cél minél több képpárt megtalálni. A játékosok felváltva két-két képet fordítanak fel. Aki megtalál egy képpárt, azt elteszi magának, és ismét ő következhet a forgatásban. Ha nem találunk képpárt, a felfordított képeket vissza kell fordítani, és a következő játékoson a sor a forgatásban. A játékot az nyeri, aki több képpárt gyűjtött össze, mire a képek elfogynak.

Ügyességi játékok

  • „Becsüld meg” játékok: az a játékos nyer, aki pontosabban tudja megbecsülni a feladatként adott súlyt, távolságot, időt stb. Például feladat lehet:
    • mérj ki mérleg nélkül 200 gramm babot
    • becsüld meg hány centire van egyik tárgy a másiktól
    • állj fel a székről 25 másodperc múlva
  • Labdagurítás: Feladat: írógéppapírból vagy rajzlapból vágjunk ki különböző méretű korongokat, helyezzük el őket egymástól különböző távolságra, a legkisebb méretűt legmesszebb – ez érje a legtöbb pontot –, a labdát próbáljuk pontosan a korongok területére gurítani. Az nyer, aki 5 gurítással a legtöbb pontot éri el.
  • Nézzünk farkasszemet!: a két játékos egymással szemben ül, egymás szemébe néz, szemrebbenés nélkül. Az a játékos nyer, aki tovább bírja – nem mozdul, és nem neveti el magát.
  • Puzzle: vegyük elő régi puzzle játékunkat, vagy ha ilyen nincs, akkor mi magunk is készíthetünk fotót, amit kinyomtathatunk, vagy ugyanezt megtehetjük egy interneten keresett képpel is, a képet vágjuk darabokra, majd összekeverés után rakassuk össze a játékosokkal.

Játékok papíron

  • Amőba: a játékot két játékos játssza négyzetrácsos hálón. A játékosok felváltva rajzolnak egy-egy jelet (X vagy kör) a háló mezőibe. A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan), illetve hogy ebben megakadályozza az ellenfelét. Az a játékos nyer, akinek sikerül öt jelet egymás mellé tennie.
  • Ügyességi vonalösszekötős játék: egy papírlapra írjunk számokat össze-vissza 1-től 30-ig. Két játékosnak két különböző színű tolla legyen. Össze kell kötnünk a számokat sorrendben úgy, hogy ne keresztezzük a másik játékos vonalát. A kezdő játékos összeköti az 1-es számnál lévő pontot a 2-es számnál lévő ponttal. Jön a következő játékos, aki összeköti a 3-ast a négyessel. Megint játékosváltás és így tovább. A saját színű vonalunkat keresztezhetjük. Direkt nem zárhatunk le egy területet a saját színünkkel (hogy a másik ne tudjon bemenni), csak ha másfelé nem tudunk "menni". Amennyiben az egyik játékos keresztezi vagy hozzáér a másik játékos vonalához, akkor a játékot elveszítette.

Kártyajátékok

Játszhatunk különféle kártyajátékokat különböző kártyákkal, például magyar kártyával ötleadást, 66-ot, zsírt, makaót, svindlit stb., franciakártyával römit vagy kanasztát stb., és különböző kvíz játékkártyákkal is játszhatunk.

Dominó

Sakk

Társasjátékok: pl. kocog és kidob, malom, Kérdezz! Felelek stb..

És ha valaki egyedül lakik...

kipróbálhatja a következőket:

  • Kártyajátékok közül pl. a pasziánsz
  • Puzzle
  • Kártyavárépítés
  • Vár készítése gyufaszálból
  • IQ-tesztek
  • Rejtvényfejtés/rejtvénykészítés
  • Rajzolás
  • Mandala-készítés

Forrás: WEBBeteg
Faar Ida, újságíró

Módosítva: 2020.04.01 15:05, Megjelenés: 2020.04.01 15:05

CIKKAJÁNLÓ

 Száraz szem

Száraz szem

A száraz szem okai és hajlamosító tényezői. Mire figyeljünk?

Rákgyógyítás

Rákgyógyítás

Így vesz részt a mesterséges intelligencia a kezelésben.

Füstmentes jövő?

Füstmentes jövő?

Az ártalomcsökkentés a társadalom, és így végső soron mindannyiunk érdeke. (x)

A koronavírus-járvány során sok csaló...

A koronavírus-járványt övező bizonytalanság, elszigeteltség, szorongásos állapot miatt legtöbben a televízió- vagy a rádiócsatornák híradásaiból...

Tanácsok horgászoknak a koronavírus-járvány...

A COVID-19 a szabadban is terjed cseppfertőzés útján, ezért a jelenlegi járványhelyzet a horgászoktól is nagyobb odafigyelést igényel. A szabályok betartása...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Ha szeretne értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

Infografika és videó