Dr. Csullag Zsolt háziorvos: az alapellátás az első lépcsőfok, itt sok minden eldől!

szerző: Tóth András, újságíró - WEBBeteg
frissítve:

Első helyezést ért el a györei háziorvosi rendelő Az év praxisa a Kárpát-medencében pályázaton hazai kategóriában. Dr. Csullag Zsolt 2011. szeptember elseje óta állandó háziorvosa a Tolna megyei településnek, asszisztensével öt éve dolgoznak együtt. Azt mondja, nagyon fontos az orvos-beteg kapcsolat és kommunikáció.

- Miként került Györére?

dr. Csullag Zsolt háziorvos, Az év praxisa a Kárpát-medencében

- Két évig voltam helyettesítő háziorvos Györén, mielőtt idekerültem. A korábbi háziorvos nyugdíjba vonulása után több mint három évig csak helyettesek látták el a feladatokat a 670 lakost számláló Tolna megyei faluban. Megismertek, a bizalmukba engedtek az itt élők, ezért lehetőségem volt arra, hogy állandó orvosuk legyek.

2011. szeptember elsejétől állandó háziorvos vagyok Györén. 1400 páciensem van, mert sokan átjöttek a volt körzetemből, illetve akik időközben elköltöztek a településről, nem vitték el a kártyájukat. Visszajárnak hozzánk gyalog, kerékpárral vagy autóval. Nem meglepő, hogy több autó is parkol a rendelő előtt.

2015-ben felújították, technikailag, felszereltségileg fejlesztették, akadálymentesítették a háziorvosi rendelőt, ezzel még kényelmesebb, korszerűbb lett a környezet. Az önkormányzat fontosnak tekinti a település lakóinak egészségmegőrzését, szakszerű háziorvosi ellátását, sőt, rendszeresen biztosítja a kisbuszát, amennyiben szakorvoshoz, szűrővizsgálatra kell utazniuk a pácienseknek.

- Milyen egyéb orvosi feladatokat lát el?

- A hét minden napján központi ügyelet működik Bonyhádon, a kórház és rendelőintézet területén, emellett az óvodában és az általános iskolában a kampányoltásokat és a szűrővizsgálatokat szervezzük és bonyolítjuk le.

Ezek is érdekelhetik

- A praxist díjazzák és nem csupán az orvost Az év praxisa a Kárpát-medencében pályázaton. Mit kell tudni kollégájáról?

Az új háziorvosi rendelő, Györe- Asszisztensem Heim Lívia, öt éve dolgozunk együtt. Kiváló körzeti ápoló, belgyógyászati, gyógyszerészeti tapasztalattal rendelkezik, dolgozott intenzív osztályon is, így széles rálátása van a betegellátás területére. Ő napi nyolc órában van itt, így az adminisztratív feladatok mellett nagyon sok mindenben tudja segíteni a pácienseket, kérvényeket ír, kiváltja az idősek gyógyszereit, ki is megy házhoz, ha szükséges.

Részletek Itt olvashat a díjazottakról!

- Egyikük sem helyi lakos, ön Bonyhádról jár a rendelőbe.

- Naponta 13 kilométert autózom a településre, de nem okoz problémát, mert elérhető vagyok a rendelésen kívül is, akár telefonon, e-mailben vagy éppen a közösségi médián keresztül. Akinek szüksége van segítségre, szinte bármikor fordulhat hozzám.

- A Facebookon is rendel?

- Ne távgyógyításra gondoljon! Tanácsokat, információkat osztok meg, több cikket ki szoktam tenni, ha hasznos információt tartalmaz a betegeim részére. Volt egy páciensem, aki külföldön tartózkodott, hétvége volt, és küldött nekem egy fotót a Facebookon keresztül. Elmondtam neki, miként tudja kezelni a bőrelváltozását, illetve azt tanácsoltam neki, hogy amint teheti, menjen el szakorvoshoz.

- Az egyik ajánlásban olvastam, hogy mennyire fontos a magas szakmai tudás és tapasztalat mellett a jó orvos-beteg kapcsolat és kommunikáció, a humánus hozzáállás.

- Az alapellátás az első lépcsőfok, itt nagyon sok minden eldől. Ha a beteg őszintén elmondja a problémáját (és el meri mondani), elsorolja a tüneteit, minden fontos információt megoszt velünk, akkor hatékonyan tudunk segíteni, illetve szükség szerint tovább tudjuk küldeni őt a szakorvoshoz vagy a kórházba. Nagyon fontos a betegekkel való kapcsolat, nem szabad lekezelően viszonyulni hozzájuk, mert itt találkoznak először orvossal, egészségügyi szakdolgozóval, és nem mindegy milyen benyomást szereznek.

"A türelmetlen orvos feszélyezi a beteget, aki egyébként is fél a kiderülő problémától, a rá váró kezeléstől, attól, hogy most egy jó időre kiesik a munkából. Ezt a félelmet enyhítheti a türelem, az odafigyelés, az empátia."

Tovább Kommunikáció a rendelőben: a jó kapcsolat titka

Minden téren igyekszik segíteni az embereknek!

Ajánlást írt a pályázatra a györei polgármester, a Györei Nyugdíjas Klub elnöke és az egyik hálás betege is.

„Tudását, szakmai tapasztalatait, segítőkészségét mindenki élvezheti, aki valamilyen módon kapcsolatba kerül vele.”

„Szabadidejében is dolgozik a falunkért. Részt vesz rendezvényeinken, ellátja azok orvosi ügyeletét, és segít az egészségügyi témájú feladatok megoldásában.”

„Lelkiismeretes, pontos, segítőkész, állandóan fejleszti tudását, sok továbbképzésen vesz részt. Minden téren igyekszik segíteni az embereknek.”

„A vizsgálat után mindent elmagyarázott, elmondta milyen terápiás lehetőségek vannak, melyiknek milyen előnyei és hátrányai vannak, majd megkérdezte, hogy én mit gondolok ezekről. Nem kinyilatkoztatott, nem volt kioktató. Egy olyan orvossal találkoztam, aki embernek és nem tárgynak tekintett, aki velem akart, értem dolgozni. Higgyék el nekem, ez egy betegnek nagyon fontos! Ez már fél gyógyulás!"

WEBBeteg.hu logóForrás: WEBBeteg
T. A., újságíró
Kép forrása: Az év praxisa a Kárpát-medencében, Györe Önkormányzata

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.