Az influenzavírus titkai

Független Hírügynökség
megjelent:

Európai tudósok felderítették, hogyan téríti el az influenzavírus a megtámadott gazdasejtet, és hogyan kényszeríti vírusmásolatok gyártására. A "betöréses lopást" a vírus egy apró enzimrészlete végzi.

A Nature című brit tudományos hetilapban megjelent tanulmány szerint, a "betöréses lopást" a vírus egy apró enzimrészlete végzi. A felfedezésben több más kutatóintézettel együtt, a franciaországi grenoble-i EMBL Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium vett részt.

Ez az enzim a polimeráz, amely a vírus saját fehérjéinek előállítására kényszeríti a megtámadott sejtet. Ebből a célból a vírus polimeráza lehasít egy genetikai jelet a sejt molekuláiból, és magához ragasztja. Ez a jel úgy működik, mint egy engedélyezési kód, amely beindítja a sejt fehérjegyártó gépezetét. A kódtolvaj a vírus polimeráz enzimének egyik alkatrésze, amelyet PA-val jelölnek.

Tavaly ugyanezek a kutatók felfedezték a polimeráznak egy másik részletét, a PB2-t, amely felismeri az engedélyezési kódot, és hozzákapcsolódik.

A két felfedezés együtt csaknem teljes képet ad arról, hogy az influenzavírus hogyan keríti hatalmába a megtámadott sejtet.

A felfedezés után a PA-t lehetne megcélozni a gyógyszertervezőknek. Ha ugyanis megakadályozzák a genetikai jel lehasítását, akkor lényegében megállítják a fertőzést, ugyanis a vírus képtelen lesz sokszorozódni.

(FH)

Cikkajánló

Influenza
Már az influenza tüneteinek első jelentkezésekor érdemes megkezdeni a kezelést, mivel a betegség szövődményei súlyos, akár életveszélyes betegségek is lehetnek. A rizikócsoportokba tartozók számára minden évben ajánlott a védőoltás beadása az influenza ellen.
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.