Fagyasztott vagy friss: melyiket válasszam?

Irinyi-Barta Tünde
Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles
táplálkozástudományi szakember

Mindannyiunknak jól esik egy frissítő gyümölcs- vagy zöldségturmix, saláta vagy leves. A megannyi finom ételt a legjobb, ha frissen készítjük el, ám gondolni kell a hidegebb napokra is, ezért lehet kiváló megoldás a gyorsfagyasztás.

Idénynek megfelelően válasszunk alapanyagot!

Minden évszakban más és más gyümölcs és zöldség idényszerű, amelyeket érdemes mindig annak megfelelően vásárolni. Télen inkább a citrusfélék és déli gyümölcsök kaphatóak, míg a nyár közeledtével kiszélesedik a skála. Mára már a különböző érlelőknek köszönhetően akár télen is fogyaszthatunk szőlőt, és nyáron is kaphatunk narancsot. Mégis inkább igyekezzünk ezeket évszaknak megfelelően megvásárolni.

A nagy áruházakban kapható gyümölcsök és zöldségek nagy része a tengerentúlról, vagy üvegházakból érkezik, hetekkel korábban, féléretten takarítják be azokat, és különböző vegyszerekkel gyorsítják meg az érési folyamatokat. Ennek eredményeképpen, bár külsőre kívánatos növényeket látunk, beltartalmi értékük messze elmarad a frissen leszedettekétől, és a mirelit termékekétől.

A teljesen érett gyümölcsökben és zöldségekben a legmagasabb a vitamin-, ásványianyag-, nyomelem- és antioxidánstartalom. Az ajánlásoknak megfelelően érdemes ezekből a nyári hónapokban (is) naponta ötször fogyasztani egészségünk megőrzése érdekében. Ilyenkor ez könnyen kivitelezhető, hiszen jobb esetben lemegyünk a kertbe, és frissen felszedjük, leszedjük a fáról vagy bokorról, de a piacon is olcsóbban kínálják az árusok portékájukat.

A fagyasztás jó megoldás

A gyorsfagyasztással tartósított zöldségek és gyümölcsök – a tévhittel ellentétben – szintén jó választást jelentenek, hiszen az eljárás során a növényeket a legmagasabb érettségi fokon gyűjtik be, amikor is legnagyobb a vitamin- és ásványi anyag-tartalmuk. Konyhakész, megmosott, aprított, esetleg 2-3 percig előfőzött (blansírozott), majd hirtelen fagyasztott formában kerül a zacskóba az áru, ennek köszönhetően nem, vagy a főzés miatt (minimális mértékben) csökken a mikroelemek mennyisége.

Gyorsfagyasztás során a növényi sejtekben csak kisméretű jégkristályok keletkeznek, amelyek nem sértik fel a sejtfalat, és kiolvasztáskor a sejtek hasznos anyagai nem vesznek kárba, az élelmiszer nem veszít élvezeti értékéből. A növényi táplálékok íze, zamata, illata, külleme is alig változik. Vásárlás során azonban figyeljünk arra, hogy a mirelit zöldség ne legyen összefagyva a csomagon belül, mert az azt jelzi, hogy a szállítás vagy tárolás során egyszer már kiolvadt a termék.

Érdemes nyáron gondoskodni a téli ellátmányról és tartósítani a finom gyümölcsöket, zöldség- és főzelékféléket. Erre a leggyorsabb és legkíméletesebb megoldás szintén a gyorsfagyasztás. Ezzel az eljárással – szemben a befőzéssel – időt és energiát takarítunk meg.

Mit érdemes lefagyasztani?

Teljesen érett zöldségeket és gyümölcsöket, hiszen a fagyasztás alatt nem történik utóérés. Zöldségek közül a hagyma, a salátafélék, a retek és az egész burgonya kivételével mindent tartósíthatunk ilyen módon. A növényeket megtisztítva, felszeletelve, aprítva, főzésre kész állapotban érdemes és kell is eltenni, hiszen így meggátolhatjuk a baktériumok szaporodását.

Gyümölcsök esetén (a puha, túlérett kivételével) mindent lehet fagyasztani, szintén megmosott, esetleg feldarabolt, kimagvazott állapotban. Az előkészületek (tisztítás, aprítás, mosás, blansírozás, szárítás és csomagolás) után a fagyasztást azonnal meg kell kezdeni: egyből a fagyasztó rekeszbe vagy fagyasztószekrénybe kell helyezni a csomagokat, és felhasználásig folyamatosan ugyanazon a hőmérsékleten kell tárolni. Érdemes egy nagy tároló doboz helyett több kisebb fogyasztási egységbe csomagolni, így elkerüljük a többszöri kiolvasztást.

C-vitamin-tartalom-változás 6 hónapos fagyasztás (-18°C) esetén:(Forrás: Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2005)

Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
Forrás: WEBBeteg
Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

Módosítva: 2017.07.13 02:51, Megjelenés: 2017.07.13 02:51

CIKKAJÁNLÓ

 Korai menopauza

Korai menopauza

Mik a tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Mire számíthat? Hogyan kezelhető?

Egészségértés

Egészségértés

Magunkról tanulni sosem késő! Az egészségértés jelentősége felnőtteknél.

Ajakherpesz és nyaralás

Ajakherpesz és nyaralás

Sokaknál jelent problémát, de mit lehet tenni a megelőzés érdekében?

Koronavírus: veszélyhelyzetet hirdet az...

Rendkívüli jogrendet és veszélyhelyzetet hirdet a kormány az ország teljes területére - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter....

Tápérték, biológiai érték és élvezeti...

Szervezetünk a működéséhez, növekedéséhez és megújulásához szükséges energiát az élelmiszerekben lévő tápanyagokból nyeri.

Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság...

A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Ha szeretne értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
Biológiai életkor teszt

Biológiai életkor teszt

Infografika és videó