Szezonális depresszió - Mik a tünetei, és hogyan kezelhető?

Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta:
Dr. Csuth Ágnes, családorvos

A szezonális depresszió a depressziónak azon fajtája, mely minden évben azonos időszakban jelentkezik. Ennek tünetei az arra hajlamos emberek többségében ősszel kezdődnek és a tél folyamán teljesednek ki. A tavaszhoz vagy a nyárhoz köthető szezonális depresszió nagyon ritka.

Fontos, hogy ha a tüneteket észleli magán, ne intézze el azt egy legyintéssel, mondván, hogy csak egyszerű levertségről van szó, mert könnyen lehet, hogy Önt is a szezonális depresszió fenyegeti. A betegség terápiája magában foglalja a fényterápiát, a gyógyszeres kezelést és a pszichoterápiát.

A szezonális depresszió tünetei

A szezonális depresszió egyik legszembetűnőbb tünete, hogy az évnek mindig ugyanazon a szakaszában, ciklikusan jelentkezik. Kezdete általában a késő ősz vagy a kora tél, és csak a naposabb tavaszi-nyári időszak jelentkezésével enyhül.

Ritkán előfordulhat, hogy a szezonális depresszió a tavasz vagy a nyár kezdetén jelentkezik. Bármelyik eset is álljon fenn, a tünetek kezdetben enyhébbek, és az évszak tartóssá válásával egyre erősebbé válnak.

Az őszi-téli szezonális depresszió tünetei

  • reményvesztettség
  • ingerlékenység
  • tartósan fennálló rossz hangulat
  • csökkent energiaszint
  • szociális elszigetelődés, társas kapcsolatok elhanyagolása
  • aluszékonyság, fokozott alvásigény
  • érdeklődési kedv elvesztése az addig kedvelt dolgok iránt
  • étkezési szokások megváltozása, különös éhség a szénhidrátokban gazdag ételek iránt
  • súlygyarapodás
  • koncentrálási és döntéshozatali nehézség

Tavaszi-nyári szezonális depresszió tünetei

  • szorongás
  • álmatlanság (insomnia)
  • ingerlékenység
  • nyugtalanság
  • súlygyarapodás
  • étvágytalanság
  • megnövekedett szexuális étvágy

Fordított szezonális depresszió

A nyári szezonális depresszió során előfordulhat, hogy a betegnél nem depressziós tünetek jelentkeznek, hanem mániás, hipomániás viselkedésben nyilvánul meg a betegség. Ez, az egyfajta fordított szezonális depresszió a következő tünetekről ismerhető fel:

  • túlzott feldobottság, jókedv
  • megnövekedett szociális aktivitás
  • hiperaktivitás
  • eufórikus hangulat, szélsőséges jókedv

Mi okozza a depressziót?

A szezonális depresszió pontos oka egyelőre ismeretlen. Feltételezések szerint, mint megannyi mentális problémánál, itt is szerepet játszanak a genetikai, életkori sajátosságok, valamint a szervezet kémiai egyensúlya.

Ezek mellett még fontos szerepe kap a betegség kialakulásában:

  • A szervezet biológiai órája (cirkadián ritmus) – A cirkadián ritmus egy olyan, nagyjából 24 órás ciklus, mely a szervezet fiziológiai folyamatait (testhőmérséklet, alvás, ébrenlét, hormonváltozás stb.) befolyásolja. Ősszel és télen a napfény hiánya megzavarja ezt a belső ritmust, és könnyen depresszióhoz vezethet.

  • Melatoninszint – Az évszakváltozás felboríthatja a szervezet melatoninszintjét, mely hormon a hangulatunkat és alvási szokásainkat szabályozza. Beszéljen orvosával, amennyiben levertnek, aluszékonynak, fáradtnak érzi magát.

  • Szerotoninszint – Az agy hangulatért felelős neurotranszmittének, a szerotoninnak a szintjének csökkenése jelentős szerepet játszik a szezonális depresszió kialakulásában. A napfényes órák csökkenésével a szerotonin szint is csökken, és ez depresszióhoz vezethet.

Kockázati tényezők

A szezonális depresszió kialakulásának kockázata nagyobb a nőknél (ám a férfiaknál komolyabb tünetekkel jelentkezik), azoknál, akiknél a családban előfordult már hasonló megbetegedés, illetve gyakoribb azokban az országokban, ahol – különösen télen – jelentősen kevesebb a napos órák száma.

Teljesen normális, ha a komor őszi-téli napokon időnként lehangoltnak érezzük magunkat. Azonban ha ez az állapot tartóssá válik, és a fent említett tünetekből többet is észlel egyidejűleg, keresse fel orvosát! A szezonális depresszió jeleit komolyan kell venni, mivel kezeletlen állapotban súlyos következményei (tartós depressziós vagy visszatérő epizódok, öngyilkossági hajlam, szociális elszigetelődés, iskolai vagy munkahelyi problémák, tudatmódosító szerek használata stb.) lehetnek.

A szezonális depresszió kezelése

Gyógyszeres kezelés – Ha a tünetek súlyosak, nem kerülhető el a gyógyszeres kezelés, mely antidepresszánsokból áll. Ezek szedését rendszerint már a tünetek jelentkezését megelőzően el kell kezdeni, illetve azok elmúlásával is folytatni kell. Ne feledkezzen meg arról, hogy az antidepresszánsok hatása, esetlegesen csak a szedésük megkezdését követően pár héttel jelentkezik. Ráadásul az is előfordulhat, hogy több gyógyszert is ki kell próbálnia, mire megtalálja azt, mely a leginkább hatásos az Ön számára, és a legkevesebb mellékhatást fejti ki.

Fényterápia – Ennek során a fénynek, az emberre gyakorolt hatását használják ki. Különböző színű fényekkel világítják meg a testet, mely növeli az agy szerotonin szintjét, és a hangulatunkat.

Pszichoterápia – Annak ellenére, hogy a szezonális depresszió az agyban lejátszódó kémiai folyamatokhoz köthető, a pszichoterápia hatékony segítséget nyújt a betegségben szenvedőknek. Ez a módszer hasznos lehet a negatív gondolatok és viselkedési minták felismerésében és megváltoztatásában, segít megbirkózni a betegséggel és a stresszkezelő technikák alkalmazásában.

Az életmódváltás segíthet

Még abban az esetben is, ha a szezonális depresszió olyan súlyos, hogy fényterápiára vagy gyógyszeres kezelésre van szükség, bizonyos életmódbeli változtatások segíthetnek a tünetek enyhítésében. Próbálja meg világosabbá tenni közvetlen környezetét:

  • Metssze meg az ablak előtti fákat, melyek elfogják a fényt, illetve otthon és az irodában is próbáljon meg minél közelebb tartózkodni az ablakhoz.

  • Minél több időt töltsön a friss levegőn, sétáljon nagyokat, ha lehetősége van rá, az ebédjét fogyassza el a közeli parkban, vagy csak üldögéljen a padon és szívja magába a napfényt! Még a felhős napokon is sokat segít, ha a természetes fényen tartózkodik, különösen az ébredés utáni órákban.

  • Tornázzon, sportoljon rendszeresen! A fizikai aktivitás csökkenti a stresszt és az ingerlékenységet. Ha elég fittnek érzi magát, az növeli az önbizalmát, énképét, így a hangulatára is jó hatással van.

  • Pihenjen sokat, étkezzen egészségesen! Ne használjon alkoholt vagy drogokat hangulatfokozónak!

  • Járjon társaságba! Mikor az ember lehangolt, nehezére eshet mások elviselése, ám próbálja meg élvezni a többiek társaságát! Támogatást, vigaszt nyújthatnak, valamint sokat javíthatnak a hangulatán.

  • Ha megteheti, utazzon napos, meleg helyre!

Bővebben Az életmód gyógyszer a depresszióban

Hogyan előzze meg a szezonális depressziót?

Jelenleg sajnos nincs olyan ismert módszer, mellyel megelőzhető lenne a szezonális depresszió. Ennek ellenére a tünetek korai felismerése és kezelése sokat javíthat a betegségen, és megelőzheti, hogy az az idő előrehaladtával egyre komolyabbá váljék.

Amennyiben már a tünetek jelentkezésének kezdetén sikerül azokat kordában tartani, azzal megelőzhető, hogy drasztikus változás álljon be az étvágyában, hangulatában vagy az energiaszintjében.

A depresszió további típusai

4/1 Depresszió gyermekeknél
4/2 Szülés utáni depresszió
4/3 Időskori depresszió
4/4 Szezonális depresszió

Forrás: WEBBeteg
Cs. K., fordító
Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

Módosítva: 2019.10.03 15:35, Megjelenés: 2017.09.25 14:55

CIKKAJÁNLÓ

 Migrén
A migrén megközelítőleg 1,2-1,4 millió magyart érint. A migrén nem csak neked fáj! (x)
Amikor beteg a gyermekünk, fontos, hogy a meseolvasás se kerüljön háttérbe.
Az öngyilkosságra mint globális népegészségügyi problémára hívták fel a figyelmet a nemzeti pszichiátriai társaságok a lelki egészség világnapja...
Nagyobb a depresszió kockázata azoknál a nőknél, akik heti 55 óránál többet dolgoznak - mutatták ki brit kutatók, akik szerint férfiak esetében ez nem...
Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Ha szeretne értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.

LEGFRISSEBB TARTALOM