Speciális munkavédelmi szabályok: monitor, védőital, stressz

szerző: Simon Béla - WEBBeteg
aktualizálta: Dr. Bartha-Barcsai Tímea, jogász frissítve:

Munkavédelmi szabályok a képernyős munkahelyeken, védőital a munkahelyeken, munkahelyi stresszel kapcsolatos szabályok. Munkavédelmi szabályok a WEBBeteg jogi tárházából.

A téma cikkei

2/1 Általános munkavédelmi szabályok
2/2 Speciális munkavédelmi szabályok

Számítógép előtti munkára vonatkozó szabályozás

A számítógép előtti munkavégzés rohamos elterjedése, és az abból fakadó egészségügyi, munkabiztonsági kockázatok szükségessé tették olyan szabályok alkalmazását, amelyek minden olyan munkavállalóra vonatkoznak, akik napi munkaidejükből legalább 4 órán keresztül rendszeresen képernyős eszközt használnak, továbbá az őket foglalkoztató munkáltatókra (50/1999. (XI.3) EüM rendelet a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről).

A munkáltató a munkafolyamatokat úgy köteles megszervezni, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább tízperces szünetek szakítsák meg.

A munkáltató kötelessége a foglalkozás-egészségügyi orvosnál kezdeményezni a munkavállaló szem- és látásvizsgálatának elvégzését a képernyős munkakörben történő foglalkoztatás megkezdése előtt. Ezt követően kétévenként, illetve amennyiben olyan látási panasz jelentkezik, amely a képernyős munkával hozható összefüggésbe, szintén kötelező az orvosi vizsgálat kezdeményezése. A munkáltató a munkavállalót ellátja a minimálisan szükséges, a képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveggel.

Védőital a munkahelyeken

A munkahelyiségben a munkavállalók létszámát, a tevékenység jellegét és a veszélyforrásokat figyelembe véve egészséget nem károsító klímát kell biztosítani. Ha a megfelelő klíma biztosítása műszakilag megoldhatatlan, a munkavállalók egészségének megóvása érdekében különböző intézkedéseket kell tenni, egyéni védőeszközt alkalmazni, illetőleg védőitalt juttatni.

Ha a munkahelyi klíma zárttéri és szabadtéri munkahelyen a 24 °C-ot meghaladja, a munkavállalók részére igény szerint, de legalább félóránként védőitalt kell biztosítani. A folyadékveszteséget általában 14-16 °C hőmérsékletű ivóvízzel kell pótolni. E célra alkalmas az azonos hőmérsékletű ízesített, alkoholmentes ital is, amelynek cukortartalma az ital 4 súlyszázalékát nem haladja meg, vagy amely mesterséges édesítőszerrel ízesített.

A hidegnek minősülő munkahelyen a munkavállalók részére +50 °C hőmérsékletű teát kell kiszolgáltatni. A tea ízesítéséhez a fentebb írtak figyelembevételével (cukortartalma az ital 4 súlyszázalékát nem haladja meg) cukrot, illetve édesítőszert kell biztosítani.

A védőital és a tea elfogyasztásához legalább a dolgozók létszámát elérő mennyiségben, személyenként és egyéni használatra kiadott ivópoharakról kell gondoskodni. (Jogszabály: 3/2002. (II/8.) SzCsM-EüM együttes rendelet a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről.)

A munkahelyi stresszel kapcsolatos szabályok

2008. január 1-től úgynevezett „pszichoszociális kockázatnak” minősül a munkavállalót a munkahelyén érő olyan hatások, mint például a konfliktusok, munkaszervezés, munkarend, foglalkoztatási jogviszony bizonytalansága stb., amelyek befolyásolják a munkavállalók lelki állapotát, illetőleg amivel összefüggésben stressz, munkabaleset illetőleg lelki eredetű szervi (pszichoszomatikus) megbetegedés következhet be.

Meghatározhatók azon tünetek, amelyek arra hívhatják fel a munkáltató figyelmét, hogy a munkahelyen stressz-helyzet van jelen. Ennek jele lehet a munkavállalók részéről a nagymértékű fluktuáció, az ismétlődő távollétek, határidők csúszása illetve azok be nem tartása, fegyelmi problémák, agresszív megnyilvánulások, balesetek, tévedések vagy éppen a munkateljesítmény visszaesése.

A Munkavédelmi Törvény 2011. évi módosításakor változott a kockázatértékelés szabályozása. A módosítás értelmében a munkáltató a kockázatértékelést és a megelőző intézkedések meghatározását eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább három évente köteles elvégezni.

Az ilyen esetek megelőzése érdekében a munkáltatónak kockázatértékelés keretében fel kell mérnie, hogy van-e probléma és hogy az milyen kört érint, illetve hogy milyen intézkedés történt eddig és mit kell tenni. A megelőzésben nagy szerepe van ugyanis a munkahelyi egészséget előmozdító egészségfejlesztő tevékenységeknek, a konfliktuskezelő tréningeknek, a helyes munkaszervezés vagy a munkavállalók támogatása, ösztönzése mellett.

Linkajánló Munkavédelmi hatóság, foglalkoztatás-felügyelet

Szerző: Simon Béla - WEBBeteg
Lektorálta és aktualizálta: dr. Bartha-Barcsai Tímea, jogász

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.